get your homework done online

ΕΚΡΗΚΤΙΚΟΤΗΤΑ – Η ΜΕΘΟΔΟΣ «SHOCK»

ΕΚΡΗΚΤΙΚΟΤΗΤΑ – Η ΜΕΘΟΔΟΣ «SHOCK»

Η κινητική ενέργεια του σωματικού βάρος ως μυϊκός ενισχυτικός παράγοντας είναι το βασικό στοιχείο της Μεθόδου Shock. Είναι η απότομη, υποχρεωτική μυϊκή ένταση, η οποία προκαλείται από την πρόσκρουση του σώματος (σύγκρουση) με ένα εξωτερικό αντικείμενο. Η σύγκρουση είναι ένα απομονωμένο γεγονός στο οποίο δύο ή περισσότερα κινούμενα σώματα (συγκρουόμενα σώματα) ασκούν δυνάμεις το ένα προς το άλλο για σχετικά μικρό ή ακόμα και ελάχιστο χρονικό διάστημα. Η σύγκρουση μπορεί να συμβεί από κινούμενα και μη κινητά σώματα.

Ένα παράδειγμα είναι το πόδι του αθλητή (ως κινούμενο σώμα) σε σχέση με το έδαφος και οι δυνάμεις που αναπτύσσονται κατά το άλμα και το τρέξιμο: οι δυνάμεις αντίδρασης εδάφους δημιουργούνται κατά τη διάρκεια των φάσεων απόσβεσης. Οι συγκρούσεις περιλαμβάνουν δυνάμεις επειδή υπάρχει μια (μεταβολή της ταχύτητας των κινούμενων σωμάτων. Όλες οι συγκρούσεις διατηρούν την ορμή και πιο συγκεκριμένα την ορμή των κινούμενων σωμάτων.

Αυτό που διακρίνει τους διαφορετικούς τύπους συγκρούσεων είναι αν διατηρούν επίσης την κινητική ενέργεια (E = mv²). Οι συγκρούσεις μπορούν να είναι είτε ελαστικές, δηλαδή να διατηρούν τόσο την ορμή όσο και την κινητική ενέργεια ή να είναι ανελαστικές, πράγμα που σημαίνει ότι διατηρούν την ορμή αλλά όχι την κινητική ενέργεια. Η ελαστική σύγκρουση ορίζεται ως μια κατάσταση στην οποία δεν υπάρχει απώλεια κινητικής ενέργειας στη σύγκρουση.

            

Στο σχήμα #1. το κάθετο άλμα πραγματοποιείται χωρίς προηγούμενη κίνηση . Στο 2ο σχήμα προηγείται βράχυνση των μυών (που προκαλείται από το βάρος του αθλητή) και ακολουθεί αμέσως το κάθετο άλμα. Στη 3η περίπτωση, ο αθλητής πέφτει στο έδαφος από μποκ ύψους 50cm και αμέσως επιχειρεί κάθετο άλμα. Ο Verkhoshansky απέδειξε, με τα πειράματά του από το 1968, ότι στη 3η περίπτωση, σε αυτό που αποκαλεί «Μέθοδος Shock», η μυϊκή αντίδραση είναι η μέγιστη και επομένως και το άλμα ψηλότερο από τα προηγούμενα.

Τα συμπεράσματα από αρκετά πειράματα μπορούν να επικεντρωθούν στο ότι το κάθετο άλμα (η ισχύς που μπορεί να παραχθεί) εξαρτάται από την αρχική λειτουργική κατάσταση των μυών. Όσο μεγαλύτερη ενεργοποίηση των μυών μετά από το εξωτερικό φορτίο (στιγμή αντίδρασης στη πρόσκρουση με το έδαφος), τόσο μεγαλύτερη η παραγόμενη ισχύς τη στιγμή του κάθετου άλματος (σχήμα 4 & 5).

 σχ. 4.  σχ. 5.

Στην παραπάνω παρατήρηση, βασίστηκε μια ολόκληρη νέα προπονητική μεθοδολογία, γνωστή και ως «πλειομετρικά – plyometrics». Η συγκεκριμένη μέθοδος βελτιώνει ταχύτερα από κάθε άλλη την δύναμη και ειδικότερα την εκρηκτική δύναμη. Οι εφαρμογές της στη προπονητική είναι εξαιρετικά σημαντικές και αποτελούν «θεμέλιο» για όλα τα ταχοδυναμικά αθλήματα για την βελτίωση της ταχύτητας, της εκρηκτικής δύναμης και φυσικά της αλτικής ικανότητας. Το ύψος και ο αριθμός των μποκ, οι επαναλήψεις, οι ενδιάμεσες αποστάσεις, αλλά και ο τρόπος εκτέλεσης είναι καθοριστικοί παράγοντες.

Φωτό: Νικόλ Κυριακοπούλου, στίβος | www.nikolkyriakopoulou.gr